Trumpas atstumas – brangus remontas
Sena žinia, kad automobiliu važiuoti trumpus atstumus nėra gerai. Netgi labai
negerai tai pastoviai daryti modernų dyzelinį variklį turinčiu automobiliu.
Užsikišęs suodžių filtras gali numarinti turbiną ar net išlydyti stūmoklius.
Išsivalo patys
Dyzeliniai varikliai labai nešvarūs, ir aplinką išmeta daug suodžių. Bent jau išmesdavo,
kol vis griežtėjantys aplinkosaugos reikalavimai neprivertė gamintojų sukurti suodžių,
arba kitaip vadinamųjų kietųjų dalelių, DPF filtrų, kurie ir surenka visus kietuosius
nešvarumus iš išmetamųjų dujų, kad jie per duslintuvą į orą neišeitų ir gamtos
nenuodytų.
Dyzeliniai varikliai suodžių išskiria daug, o išmetimo sistemoje sumontuotas filtras –
nedidelis. Dažniausiai jis sutalpina tiek kietųjų dalelių, kiek išsiskiria sudeginus pilną
baką degalų. Taigi jį reikia dažnai valyti. Bet pats žmogus to nepadarys. Į servisą kas
1000 km irgi neprivažinėsi. DPF filtras išsivalo pats, vykstant regeneracijos procesui. Jos
metu variklis pradeda deginti daugiau kuro ir išdegina visus ten esančius suodžius. Tai
trunka maždaug tol, kol automobilis nuvažiuoja 10-20 km, ir kai jis būna pasiekęs
darbinę temperatūrą.
Filtras tampa švarus. Vairuotojas tokių automobilio viduje vykstančių procesų net
nejaučia, nemato ir dėmesio nekreipia. Gali pastebėti tik tai, kad momentinės degalų
sąnaudos neilgam visu trečdaliu padidėja.
Negali išsivalyti
Taip bent jau turėtų būti. Kasdien iki 10 km atstumą mieste važinėjančių automobilių
kietųjų dalelių filtro regeneracija atrodo maždaug taip: automobilis pradeda važiuoti
šaltu varikliu. Šis darbinę temperatūrą pasiekia tik jau priartėjus prie kelionės tikslo.
Variklio kompiuteris apskaičiuoja, kad visi parametrai jau tinkami atlikti DPF filtro
regeneracijai, įjungia regeneraciją, o vairuotojas jau pasiekęs kelionės tikslą variklį
užgesina. Regeneracija neįvyko. Per trumpą kelionę iki kito taško regeneracija vėl
neįvyksta. Ir tai kartojasi kasdien, kai pilamas jau trečias ar ketvirtas bakas degalų. Taip
suodžių filtras kemšasi.
„Apie suodžių filtrų eksploatacijos ypatumus žmonės nė nesusimąsto, netgi nė nežino.
Daug mieste važinėjančio automobilio suodžių filtras įgalus atlaikyti 150 – 200 tūkst.
km. Tokius skaičius deklaruoja automobiliu gamintojai. Tolimesnis jo likimas –
neaiškus.“ – sako Vimota Chip Tuning vadovas Vitoldas Jurkonis.
Šias detales kasdien remontuojantys ir valantys specialistai sako, kad po 150 – 200
tūkst. km. suodžių filtro slėgio matavimo daviklis dažnai jau būna pasiekęs savo ribą.
Aišku, būna ir išimčių. Štai nesenai Vimotos dirbtuvėse apsilankiusiam 2009 metų
Volkswagen Caddy modeliui DPF filtras užsikišo tik nuvažiavus 680 tūkst. km. Bet
automobilis važinėjo vien tik užmiestyje, pastoviu greičiu.
„Filtrai ypač kemšasi važinėjant mieste, kai dažnai greitėjama, stabdoma ir vėl
greitėjama. Kol dar turbina neužsipučia, įsibėgėjimo metu varikliui tiekiamas riebesnis
kuro mišinys, išskiriama daugiau suodžių,“ – aiškino V. Jurkonis.
Gali brangiai kainuoti
Todėl mieste važinėjantiems dyzeliniams automobiliams regeneraciją reikia atlikti
gerokai dažniau. Bet pagal mūsų jau aprašytą scenarijų, regeneracija vis neįvyksta, o tai
gali baigtis labai brangiu automobilio remontu.
„Jei žmogus į darbą važiuoja 10 km, tai jis kelionę baigia ir variklį užgesina tik
prasidėjus regeneracijos procesui. Jis neįvyksta, suodžių filtrai neišsivalo. Važiuoja atgal
namo, kompiuteris laukia, kada susidėlios visos sąlygos regeneracijai įvykti, ir jos vėl
neįvyksta. Regeneracija vis vyksta, vyksta, bet neįvyksta. Padidėja kuro sąnaudos ir
suodžių filtras tiesiog neišsivalo ir galutinai kemšasi.
Regeneracijos metu į variklį tiekiamas labai riebus kuro mišinys, variklis labai kaista.
Degimo kameroje temperatūra pakyla net iki 800 laipsnių. Kai tokie procesai vyksta per
kone kiekvieną kelionę, gali sugesti turbina, išsilydyti stūmokliai, varikliui reikės
kapitalinio remonto.“ – grėsmes išaiškino Vimota vadovas.
Kaip tokių bėdų išvengti? Specialistai dyzelinių automobilių, kurių rida jau perkopusi
150 – 200 tūkst. km ribą, savininkams siūlo reguliariai, kas 20 – 30 tūkst. km pasitikrinti
kietųjų dalelių filtro būklę, slėgį jame. Tą gali padaryti tik profesionalūs meistrai su
specialia diagnostikos įranga, ir tai, priklausomai nuo modelio kainuoja 10-30 Eurų.
Gerokai pigiau, nei naujas DPF filtras, už kurį, priklausomai nuo modelio, gali tekti
mokėti nuo 500 iki 3 000 Eurų.